C'est nouveau. C'est dans la nature.

Goed nieuws voor het hart!

Hart- en vaatziekten vormen de grootste doodsoorzaak in de Westerse wereld en het staat nu duidelijk vast dat de oorzaak van deze ziekten voornamelijk te wijten is aan een verkeerde voeding. Men heeft het vaak over cholesterol, maar deze risicofactor is lang niet de enige of de belangrijkste.


Talrijke studies geven aan dat een verhoogde consumptie van voedsel met veel omega-3 een uitstekende bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten, onafhankelijk van de dalende werking op het cholesterolgehalte in het bloed.


De weldadige werking van omega-3 op de gezondheid van hart- en bloedvaten is duidelijk aangetoond (minder hartaanvallen, minder vaak een onverwachte dood...) en er bestaat geen twijfel meer:


Omega-3 hoort in het eetpatroon.


Men heeft veel aandacht geschonken aan de resultaten van studies waarbij de goede invloed op ritmestoornissen van omega-3 bevestigd wordt.


Met omega-3 in het celmembraan is een hartcel beter bestand

tegen ritmestoornissen.


Nieuwe resultaten bevestigen deze theorie:
De goede invloed op de ritmestoornissen (afname hiervan) van omega-3 wordt nog eens bevestigd door de resultaten van een studie die in Circulation, een referentie op het gebied van cardiologie, gepubliceerd werd.



Deze in de Verenigde Staten onder de verantwoordelijkheid van Dr. Alexander Leaf uitgevoerde studie betreft de weldadige werking van extra omega-3 bij meer dan 400 patiënten met een inwendige defibrillator. Dat wil zeggen dat deze patiënten reeds een hartstilstand gehad hebben en derhalve een groot risico hadden problemen in verband met ritmestoornissen te krijgen. De groep patiënten die omega-3 kregen, hadden minder hartproblemen dan de groep patiënten die een placebo kreeg.


Deze studie bevestigt opnieuw de goede invloed van omega-3 op ritmestoornissen en toont aan dat extra omega-3 de kans op een dodelijke hartaanval bij patiënten met een verhoogd risico kan verminderen.

 



>>> Retour