Het recept om geheugenstoornissen te verminderen…
Bij het ouder worden kan de gezondheid achteruit gaan, met name kunnen zich geheugenproblemen voordoen en zelfs tot de ziekte van Alzheimer leiden. olgens een door de onderzoekers van de INSERM in Bordeaux uitgevoerd onderzoek zou het eten van vis, omega-3 vetzuren, groente en fruit het risico van geheugenstoornissen verminderen.

Volgens hetzelfde onderzoek, dat in het tijdschrift Neurology gepubliceerd werd, zouden met omega-6 verrijkte oliën een tegengestelde werking hebben en het risico van dementie verhogen. Het is dus mogelijk om op iedere leeftijd met eenvoudige handelingen de gezondheid van onze neuronen op peil te houden.
In dit onderzoek hebben de Franse onderzoekers gedurende 4 jaar de eetgewoontes gevolgd van 8085 senioren ouder dan 65 jaar, die geen antecedenten hadden op het gebied van dementie of kenstoornissen.
Door minstens eenmaal per week vis te eten, verlaagt men de kans om de meeste vormen van de ziekte van Alzheimer met 35% (dit betreft de personen die niet in het bezit zijn van het gen dat verantwoordelijk is voor een verhoogd risico op Alzheimer, ook wel ApoE4 genaamd) en de kans op dementie met 40%.
De invloed van groente en fruit op dit risico moet ook niet verwaarloosd worden: door dagelijks groente en fruit te eten, verlaagt men het risico met 30%. De onderzoekers constateerden dat het regelmatig consumeren van olie met een hoge concentratie omega-3 invloed heeft op het risico van dementie. Daarentegen lopen mensen die regelmatig olie met een hoge concentratie omega-6 consumeren en dit niet compenseren met het innemen van omega-3, een groter risico deze stoornissen te ontwikkelen.
Aangezien de resultaten de meeste personen betreffen (de meeste mensen zijn niet in het bezit van het gen ApoE4), zullen de onderzoekers in de toekomst meer onderzoek doen, om te bepalen wat de optimale hoeveelheden voedingsstoffen zijn ter bescherming van de gezondheid.
>>> Retour


