Op het congres van de American Association of Neurological Surgeons (Vereniging van Amerikaanse neurochirurgen), dat in april in New Orleans plaatsvond, heeft Dr. Maroon van de Universiteit van Pittsburgh de prijs voor de beste poster gekregen, d.w.z. de beste geschreven publicatie van onderzoeksresultaten.
Hier hebben de omega-3-vetzuren voor gezorgd...
Dokter Maroon onderzocht 250 patiënten met pijn in de nek of de rug en gaf hen omega-3 boven op hun gebruikelijke behandeling met een niet-steroïdale ontstekingsremmer.
Tijdens deze studie:
- heeft 59 % van de patiënten de klassieke behandeling tegen de pijn volledig stopgezet om alleen nog omega-3 te nemen
- heeft 60 % van de patiënten verklaard dat de pijn over het algemeen verminderd was
- heeft 60 % van de patiënten verklaard dat de pijn aan de gewrichten verminderd was
- was 80 % van de patiënten tevreden met de verbeteringen
- heeft 88 % verklaard dat ze omega-3 verder zouden blijven nemen. Er is geen ongewenst effect vastgesteld tijdens de studie.
In deze studie was de werking van de omega-3-vetzuren voor de verzachting van gewrichtspijnen te vergelijken met die van ibuprofen*.
In deze studie vormden de omega-3-vetzuren een even efficiënt en veiliger (minder schadelijk voor het organisme) alternatief voor de ontstekingsremmende middelen om pijn te verzachten.
De samenvatting staat op de site van de AANS:
* : ibuprofen is een niet-steroïdale ontstekingsremmer