C'est nouveau. C'est dans la nature.

Voedsel voor de hersenen

Deskundigen hebben vaak gesuggereerd dat een aangepast en evenwichtig dieet een rol zou kunnen spelen bij de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer.

Twee nieuwe, in de Archieven van Neurology gepubliceerde onderzoeken blijven de beschermende werking van het mediterrane dieet en van omega 3 op de hersenen volgen.


Volgens een in juni in de Annals of Neurology (Kawas CH, 2006) gepubliceerd onderzoek hebben onderzoekers aangetoond dat het mediterrane of « Kretenzische » dieet het risico op de ziekte van Alzheimer aanzienlijk vermindert, door gedurende 4 jaar de voeding en gezondheid van 2.200 personen te volgen.

>>> Hoe dichter de voeding in de buurt kwam van het mediterrane dieet, hoe minder de personen het risico hadden de ziekte van Alzheimer te ontwikkelen. <<<


De verdiensten van het Kretenzische dieet zijn vaak benadrukt om hun gunstige invloed op de gezondheid en met name op de gezondheid van het hart- en vaatstelsel aan te tonen.

In dit nieuwe onderzoek (Scarmeas N en al, 2006) hebben de onderzoekers op systematische wijze de eerste resultaten bevestigd, waaruit bleek dat de personen waarvan het dieet in de buurt kwam van het mediterrane dieet, minder risico hadden op ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. De eetgewoontes (score van 1 tot 10 afhankelijk van de benadering van het mediterrane dieet) van 1984 personen met een gemiddelde leeftijd van 76.3 werden gedurende 12 maanden geanalyseerd. Voor ieder punt tussen 1 en 10 werd de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer verminderd van 19 tot 24%.


Het tweede onderzoek (Freund-Levy Y en al, 2006) dat eveneens gepubliceerd werd in de Archieven van Neurology, toont aan dat extra omega-3 de achteruitgang van de kenfuncties bij mensen met lichte verschijnselen van de ziekte van Alzheimer kan afremmen.

Gedurende zes maanden ontvingen 204 personen met een gemiddelde leeftijd van 74 jaar op gerandomiseerde wijze en dubbel blind ofwel 1,7 g docosahexaenoïdezuur (DHA) en 0,6 g eicosapentaenoïdezuur (EPA), ofwel een placebo. Na deze 6 maanden ontvingen alle patiënten gedurende 6 maanden omega-3. Tijdens deze tweede fase van het onderzoek werd eenzelfde verkleining van de afname van de kenfuncties geconstateerd. Dit effect was echter niet te constateren wanneer de ziekte zich in een verder stadium bevond.


Om die reden kan worden aangenomen dat in een niet vergevorderd stadium van de ziekte van Alzheimer de werking van omega-3 het gevolg kan zijn van de ontstekingremmende werking, die in een later stadium van de ziekte onvoldoende is om deze af te remmen. Dit is de door de auteurs van het onderzoek ontwikkelde hypothese.




Source: Archives of Neurology, October and December 2006.




>>> Retour